Ahogy az már hagyomány, idén is természetjáró, nosztalgia különvonatot szervezett a Bakonyvasút szövetség és a MÁV-Nosztalgia Kft. És a hagyományokhoz hűen az út ezúttal sem volt zökkenőmentes.
A szerelvény élén az egykori Déli Vasút 109,109-es gyorsvonati gőzöse pompázott. Mögötte három nosztalgia és három „élményvonati” Schlieren-kocsi futott, a szerelvény végén pedig a Rába-Balaton motorkocsi kocogott. Az út első felében nagyobb probléma még nem adódott, ám másodszorra már nem sikerült megmászni a Bakonyt. Mivel a gőzmozdonyok vízkészlete véges, és azt rendszeresen pótolni kell, a menet megállt Bakonyszentlászlón, hogy a helyi tűzoltóság segítségével kiegészíthessék a gép vízkészletét. Indulás után azonban a gőzös elakadt a hegyi pálya meredek emelkedőjén, és társa is cserben hagyta: a kétmotoros Rába-Balaton motorkocsi egyik motorja már induláskor használhatatlan volt, és út közben a másikkal is gondok támadtak: egymás után többször is lefulladt, így nem hogy segíteni nem tudta a gőzöst, hanem még növelte is a vonat terhelését. Az eredetileg sík terepre, gyorsvonatok továbbítására tervezett 109-esen kifogott a Bakonyszentlászlóról Porva-Csesznekig húsz ezrelékes emelkedésben fekvő vasúti pálya. De persze azt se feledjük, hogy ezt a gépet nem ilyen terhelésre építették annak idején.
Odafelé még minden rendben volt
(fotó: Takács Gábor)
A vonat kétszer is visszatolt (visszagurult) Bakonyszentlászlóra hogy ismét nekifuthasson, ám mivel a harmadik kísérlet is kudarcba fulladt, a vonatot végül a székesfehérvári fűtőházból érkező 478 332-es remot Dácsia segítette át a Bakonyon. Veszprémtől aztán a Nosztalgia V42 527-es Leója váltotta a Dácsiát, és húzta haza a szerelvényt, amely így több órás késéssel futott be a fővárosba.
Persze a tapasztalt utasok számíthattak a kalandra: a tavaly szeptemberre tervezett Nohabos különvonatot többször is meghirdették majd visszavonták: a menet végül elmaradt. A szervezők nem voltak tisztában a vonalon a hattengelyes mozdonyokra vonatkozó tengelynyomás-korlátozással, ráadásul a későn közzé tett és igen magas menetdíjak miatt az érdeklődők száma is elmaradt a várttól.
De nem jártak jobban 2011-ben sem, akkor a MÁV-Nosztalgia 324 540-es gőzöse volt a menet vonógépe. A mozdony szerkocsijának egyik csapágya már odaútban kiolvadt, így a mozdony csak kényszerkenéssel, csökkentett sebességgel, és a sérült csapágy 30-40 kilométerenkénti ápolásával tudott csak közlekedni. A sok rendkívüli megállás és a megnövekedett menetidő nem csak a vasútvonal menetrend szerinti személyvonatainak forgalmát zavarta meg, de maga a nosztalgiamenet is jelentős, a nap végére több órás késést szedett össze.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése